Façade renovation: Vertikal franchise network continues to rise
Batirama.com 10/26/20210
Launched in 2003 by Christian Badia, the vertikal franchise specializing in the renovation of facades, has just been joined at once by seven new members, bringing their total number to 30. Interview
Legend: "Vertikal® is a franchise in which there are no royalties.I do not tax my franchisees on the work they are developing: they already order the goods which allows me to earn a living, they paid an entry right.That's enough, ”explains Christian Badia.
Batirama : Christian Badia, comment vous y êtes-vous pris pour accueillir sept nouveaux adhérents en quelques mois ?
Christian Badia : En fait, les contacts ont été pris durant le premier confinement. Quatre nouveaux ont intégré la franchise fin juillet 2020. Et trois autres nous ont rejoints fin novembre. La période du premier confinement a été pour nous très particulière. Lors du week-end qui a suivi le mardi 17 mars 2020, j’ai provisionné trois mois de stocks auprès des industriels avec lesquels j’entretiens des contacts alors que je fonctionne d’habitude avec un seul mois de stock. Cela m’a pris sur une intuition…
And, during this same weekend, I thought about how to communicate with owners of individual houses and trustees of small collectives who are used to working in contact with our dealerships.It was a question of reassuring them so that they can continue to claim quotes.On Monday morning, our webmaster had a very specific description to display on all the sites of our dealers, focusing on respect for barrier gestures, wearing the mask ...
We have experienced a little quote requests that lasted a fortnight.But, afterwards, the activity resumed as if nothing had happened.It is true that we have an advantage over the other trades of the habitat: we implement our products on the good side of the wall, that is to say outside.The fact that there is no contact between the customer and helped us a lot.A bell: "Hello, we are here".Another little bell: "We are leaving.Until tomorrow !" And There you go !It simplifies things a lot.
How is your market doing today?
C.B. : Nous adressons pour 90 % de notre activité le marché des maisons individuelles et pour 10 % celui du petit collectif. Ce dernier regroupe à la fois des investisseurs qui ont des locataires et des propriétaires résidents de leur appartement. Ces deux publics n’ont pas du tout le même niveau d’intérêt vis-à-vis de la rénovation d’une façade : les investisseurs ne votent souvent pas les travaux car ils n’habitent pas sur place.
The aesthetic aspect of the building is not their priority.While those who live on site seek to embellish their living environment.In collective housing, we are constantly confronted with this duality.While in an individual house, the couple decides: it's simpler.
House before renovation and after renovation: “Vertikal® materials are loaded with resin and titanium.This is what allows them to age well, "sums up the founder of the franchise.
What type of facade you treat?
C.B. Nous intervenons sur toutes les façades qui ont plus de 15 à 20 ans, sauf sur la pierre et le bardage. Nous sommes spécialistes en rénovation mais pas en restauration. Dans la restauration, vous devez faire du piquetage, de la reconstruction de joints, du sablage pour faire réapparaître des pierres ou des briques plates. Nous ne touchons pas du tout à la restauration.
Our work consists in placing a resin on the facade.This can take the appearance of a painting or a plaster.In any case, our resins are tinged in the mass.They adopt the color desired by the owner and they come to settle on the existing support of the house.The only changes are involved in the shade and the type of finishes: granite, crushed, scratched or hearing (smooth).We intervene a lot on the brick and coated listed housing homes.This type of material ages rather badly: it discolors, licks and carries traces of dirt.
Another field of intervention concerns the houses of the 1950s and 60s, mounted by a mason and on which, then, the painter came to put on the Taloche of the Mason.Besides, we called the painter to “do a pliolite”.
What is the average cost of the services you provide?
C.B. : Le panier moyen des franchisés à l’échelle nationale se situe aux alentours de 9 000 euros HT. Mais il n’y a pas grand-chose de commun entre une maison de La Rochelle, assez petite, qui présente 100 m2 de façades et une maison du Pays Basque ou encore de la première couronne parisienne qui possèdent entre 300 et 600 m2 de façades. Plus la maison est grande, plus les tarifs s’en ressentent, évidemment.
What is the average intervention duration of a site?
C.B. : Sur une maison moyenne qui s’inscrit dans le panier standard, il faut compter entre une semaine et 10 jours. Nous utilisons trois types d’outils de finition : le rouleau, la taloche ou le pistolet à projection pour donner des aspects légèrement granités. Nos outils sont légers : ils n’ont rien à voir avec les grosses machines à enduire qui sont munies de gros tuyaux et servies par une grosse vanne pour projeter le crépi dès l’étape de la construction.
We use high -end materials that have a beautiful outfit thanks to their resin -based composition.As a result, water never stays on the facade and dust slides.We do not know the Bovard effect of the Crépi which, associated with dust, generates traces of mold that drips on the wall.Our coverings let the wall breathe while being waterproof, like the Gore Tex combinations.Our coatings are resistant to cracks, unlike plastering plaster.
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What are the recruitment criteria for your network?
C.B. : Le réseau Vertikal® est constitué à 99 % de personnes qui n’étaient pas dans ce secteur d’activité avant d’intégrer notre réseau. À 90 %, ces personnes n’étaient pas non plus entrepreneur, ni à leur compte : elles étaient salariées dans un autre secteur d’activité. Le seul qui était dans ce secteur d’activité depuis 10 ans avant d’intégrer notre réseau, c’est notre franchisé du Finistère Nord - Fabrice Taloc de Taloc Façades. Comme beaucoup d’artisans, il ramait : il travaillait beaucoup et gagnait peu. Il a été séduit par le fait que nous confions l’exclusivité de notre marque sur une localisation et que nous nous engagions à ne la donner à personne d’autre.
Before joining our network, candidates must move to the Toulouse region for an interview with me that will last approximately 3 or 4 hours.I like people looking at me in the eye ... I have my little benchmarks to probe a personality ... For example, I give a candidate a telephone meeting: I am waiting to see if he istime.If it is not, it's a bad sign.But that’s not why I’m going to condemn him.
In fact, my recruitment criteria go through trying to capture the very good level of understanding that the candidate can have of what I express to him of our concept.I check that he adheres to certain vital points to be well perceived of the customers.For example, does he like to see that customers are happy?Does he realize that you have to be attentive to word of mouth because it can be positive but sometimes also negative and that, as we sometimes work in subdivisions, the one who works well will do other houses but the one whoWork less well do not do any other ...
I get attached to the candidate's feelings on all these points because they guarantee a certain operating ethics.Admittedly, we are there to market our products but we are mainly there to satisfy the people with whom we are going.
During the seminar for December 2020, the franchisees all displayed the Vertikal® T-shirt: "We are like a rugby team" underlines Christian Badia.
What are your standard customers?
C.B. : Nous travaillons avec des personnes de 50 ans et plus, qui vivent en maison individuelle et dont les façades ont besoin d’être rénovées après 15 ou 20 ans de service. Cette tranche d’âge regarde un certain nombre de choses : la ponctualité, le respect des engagements et la propreté du chantier. La bonne exécution de ce dernier nécessite une compétence technique et une organisation.
Who are you recruiting?
C.B. : Les personnes que je recrute viennent de tous les horizons. À Clermont-Ferrand (63), nous venons d’installer un ancien sportif de haut niveau, le rugbyman Arnaud Costes qui tenait auparavant une agence d’événementiel. Il travaille pour Vertikal® avec sa nouvelle société Ovalie Façades 63. Nous avons également un ancien policier, aujourd’hui âgé de 45 ans, qui a quitté le fonctionnariat pour l’entrepreneuriat : il représente Vertikal® dans le Var (83) depuis 5 ans. Il a suivi toutes les formations que nous donnons car nous sommes aussi un organisme de formation certifié Qualiopi. Nos franchisés peuvent bénéficier des Opca et Opco qui leur permettent de ne pas payer les formations. Nous formons les gens puisque l’on sait qu’ils ne sont pas dans le métier : nous leur apportons la compétence technique.
In terms of recruitment, I don't do anything.I strive to discern the common sense and goodwill of a person wishing to put himself on his own.If I wanted to, I could integrate 10 candidates every year who would each pay me an entry fee of 28,500 euros, that would make me 285,000 euros in the year.Afterwards, I would sell my goods to them ...
I would probably have rather 80 points of sale than 30 but I would probably not have the best note in France at Eldo.Nor would I have been elected "best brand in France as a service" by your colleagues from the magazine "Capital" and we would not have AXA for partner as it has been for 13 years.
It took me a year and a half of discussions with the leaders of AXA so that they end up agreeing to give ten -year guarantees to my franchisees.We are talking about people who had neither the diploma in the required activity, nor the three years of exercise of this activity which replace this diploma when we do not have it.Everything has changed when AXA representatives attended my training.Since then, we have not known any liable responsible in 13 years: this is my pride.
How did the network built?
C.B. : Pour un peu plus de 70 %, le réseau Vertikal® s’est développé par le bouche-à-oreille, par cooptation, ce qui est énorme pour un réseau. Je ne fais pas le malin non plus : nous ne faisons pas de porte à porte. Nous ne sollicitons personne. Ce sont les propriétaires de maisons individuelles qui nous contactent grâce à la belle visibilité dont nous bénéficions au niveau numérique. Nous sommes calés sur du référencement naturel et non pas payant.
When it begins, the new franchisee is waiting between six months and a year - depending on his personal involvement - before making himself known in his region.But once it is visible and the brand is present in local, as is the case in Clermont-Ferrand, quote requests arrive.The more time passes, the less we need to be present on the salons of the habitat.We are within the framework of a more listening -based commercial approach than on aggressiveness.
When signing a case, my franchisees take 30 % deposit from the customer.If their intervention is, for example, scheduled in April, they place the order at the end of March, 8 days before doing the site: so they have no stock, no warehouse.Everything is done in tense flows.They put the facade products in April and they collect at the end of April.Me, I take the order of the goods at the end of April as well.
Bank CIC is at the rank of my partners: it supports my franchisees.I have everything that allows the proper development of a business, with the exception of the accountant: each franchisee must find his own.In my opinion, Durer is the first form of success.Not to disappoint is the guarantee of carrying out your activity for a long time.If, in addition, you last with a beautiful brand image as is the case for Vertikal® for 26 years, you have been filled.
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Source: Batirama.com/ Jacques Le Corre